domain and host

تفاوت هاست و سرور چیست؟

مقدمه

تفاوت هاست و سرور،اشتباه گرفتن اصطلاحات برای افراد غیرمتخصص آسان است، و تفاوت بین میزبان و سرور معمولاً یکی از آن معضلات اصطلاحی است که واقعاً خون باهوشان فناوری اطلاعات را به جوش می آورد.

بسیاری از شما که اکنون این را می خوانید ممکن است بپرسید، “پس به ما بگویید … تفاوت چیست؟” و این دقیقاً همان کاری است که ما اینجا هستیم تا انجام دهیم. پس از خواندن این مطلب، تفاوت بین هاست و سرور را می‌دانید و می‌فهمید که چرا همه آن آدم‌های عصبی مانند ما، از سردرگمی می‌لرزند.

 

تفاوت هاست و سرور چیست؟https://www.persisserver.com

به زبان ساده

سرور قطعه ای از سخت افزار یا حتی نرم افزار است که می تواند خدماتی را به دستگاه های دیگر ارائه دهد. همچنین می تواند به برنامه های متصل به شبکه خدمات ارائه دهد.

یا تعریف واضح تر و شفاف تر این است که به سیستم های دیگر سرویس دهی و خدمات می دهد.

به طور خلاصه،اولین تفاوت هاست و سرور این است که، وظیفه میزبان(هاست) به اشتراک گذاری و مصرف منابع موجود در شبکه است در حالی که نقش سرور ارائه خدمات است، آنها همچنین منابع شبکه را به اشتراک می گذارند. هم هاست ها و هم سرورها برای عملکرد موثر و کارآمد به یک شبکه نیاز دارند.

اگر، هنوز متوجه نشدی؟ مشکلی نیست! درتوضیح گسترده ای در مورد تفاوت بین میزبان و سرور می دهیم.

هاست را به عنوان ماشینی در نظر بگیرید که می تواند به دستگاهی در شبکه متصل شود. این می تواند شامل رایانه شخصی، لپ تاپ کاری یا حتی گوشی شما باشد. این تعامل یک هدف را تکمیل می کند و با انتظارات زندگی قرن ۲۱  که ما دائماً در ارتباط هستیم.

شبکه، به زبان ساده، مجموعه‌ای از دستگاه‌ها است که همگی دارای آدرس پروتکل اینترنت (IP) و نرم‌افزار خاصی هستند که به دستگاه‌های شما اجازه می‌دهد تا با هم ارتباط برقرار کنند و دستورالعمل‌ها را درک کنند.

حال که با مفاهیم آشنا شدید، پس بیایید کمی عمیق تر شویم … همه دستگاه ها را نمی توان میزبان در نظر گرفت. هر نوع دستگاهی که آدرس  IP خود را ندارد نمی تواند به عنوان میزبان طبقه بندی شود، این شامل؛ هاب ها، سوئیچ ها، روترها یا تقویت کننده های وای فای.

سرور چیست؟

درک اینکه سرور چیست می‌تواند پیچیده باشد، بنابراین ما می‌خواهیم این را به اصطلاحات ساده تبدیل کنیم – تا همه بتوانند از آن مطلع باشند.

اول از همه، سرور می تواند هم نرم افزار و هم سخت افزار باشد. نقش آن ارائه خدمات به هر دستگاهی است که به شبکه متصل است.

دستگاه هایی که از این نوع خدمات استفاده می کنند، Client نامیده می شوند و همچنین می توانند سخت افزاری یا نرم افزاری باشند. یک سرور می تواند به طور همزمان از یک دستگاه یا دستگاه های مختلف به چندین کاربر خدمات دهد.

حال که با تفاوت هاست و سرور آشنا شدید، بیایید نگاهی دقیق تر به انواع سرورهای موجود در بازار بیندازیم.

تفاوت هاست و سرور چیست؟https://www.persisserver.comتفاوت هاست و سرور چیست؟https://www.persisserver.com

انواع مختلف سرورها چیست؟

ممکن است سوالی برایتان به وجود آید که چرا این همه سرور وجود دارد؟ خوب، این یک سوال کامل درست و بجایی است تا زمانی که شروع به درک هدف هر نوع سرور کنید. چند نمونه از سرورها می تواند شامل موارد زیر باشد:

وب سرورها

برنامه هایی که برای صفحات یا فایل های HTML طراحی شده اند و همه ما هر روز از این نوع سرور استفاده می کنیم! یک مثال آسان برای درک، مرورگر وب است، خواه گوگل، یاهو، بینگ و هر چیز دیگری باشد.

سرورهای پایگاه داده

این سرورها داده هایی را که توسط سایر دستگاه های متصل به شبکه استفاده می شود را مدیریت و ذخیره می کنند. چند نمونه در اینجا عبارتند از: Oracle، Informix، و Microsoft SQL.

سرورهای پست الکترونیکی

درست مانند AOL، Gmail و Microsoft Outlook، سرور پست الکترونیکی هدف ارسال و دریافت نامه الکترونیکی، با نام ایمیل، را برای یک گیرنده خاص دارد. این ارتباط برای کاربران محلی و فرستندگان از راه دور باز است.

سرورهای فایل

سرور فایل دستگاهی است که داده‌هایی مانند هارد دیسک یا USB را ذخیره و مدیریت می‌کند. این دستگاه ها با دستگاه های دیگر در شبکه ارتباط برقرار می کنند و به اطلاعات ذخیره شده در فایل سرور دسترسی می دهند. گوگل درایو همچنین می تواند به عنوان یک سرور فایل استفاده شود.

 

تفاوت هاست و سرور-https://www.persisserver.com

 

سرورهای کاربردی

این نوع سرورها منطق برنامه را فراهم می کنند – آنها برنامه هایی در یک شبکه هستند که با دستگاه های دیگر ارتباط برقرار می کنند. برخی از نمونه ها عبارتند از: Enterprise JavaBean و Java 2 Platform.

به طور خلاصه، همه سرورها به نوعی داده ها را مدیریت و ذخیره می کنند، همچنین اطلاعات را به اشتراک می گذارند و محاسبات را سفارش می دهند. هر نوع سرور برای انجام یک هدف خاص به منظور اطمینان از عملکرد و اتصال یکپارچه در نظر گرفته شده است.

اگر هنوز با یک هاست یا سرور برای کسب و کار خود مشکل پیدا می کنید، همین الان می توانید با پرسیس سرور تماس بگیرید، کارشناسان فناوری اطلاعات ما شما را در مسیر درست راهنمایی خواهند کرد ما حتی می‌توانیم همه چیز را در کمترین زمان تنظیم کنیم  این کاری است که ما انجام می‌دهیم.

نتیجه گیری : در این مقاله به بررسی تفاوت هاست و سرور پرداختیم و به صورت کامل و جامع  آنها را توضیح دادیم.

 

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس 24 ساعته