دامنه چیست و چگونه کار می کند؟https://www.persisserver.com

دامنه چیست و چگونه کارمی کند؟

مقدمه

نام دامنه یک وب سایت مانند یک آدرس خیابان برای اینترنت است. به مکان خاصی در وب اشاره می کند تا مرورگرهای وب کاربران بتوانند به وب سایت متصل شوند.

نام دامنه شما بخشی از هویت آنلاین شما خواهد شد، بنابراین باید ساده و همسو با برند شما باشد.

در این مقاله به بررسی دامنه چیست و چگونه کار می کند می پردازیم.

دامنه چیست و چگونه کار می کند؟https://www.persisserver.com

نام دامنه  چیست چگونه کار می کند؟

کامپیوترها با استفاده از اعداد با یکدیگر صحبت می کنند. مرورگر شما با استفاده از یک آدرس IP (پروتکل اینترنت) به یک وب‌سایت متصل می‌شود، که اساساً رشته‌ای از اعداد است که با دوره‌هایی در هم آمیخته شده‌اند که به خاطر سپردن و استفاده از آن برای انسان دشوار است. یک سیستم نام دامنه (DNS) آدرس‌های IP را به نام‌های کاربرپسندتر ترجمه می‌کند.

دو بخش اصلی دامنه

نام دامنه

همان طور که می دانید  دامنه از دو قسمت تشکیل شده است. بخش اول نام دامنه است که با توجه به برند و کسب کار خود باید انتخاب کنید.برای انتخاب دامنه یا دامین (domain) دست شما باز است که می توانید به راحتی domain خود را انتخاب کنید زیرا هیچ محدویتی در انتخاب نام دامنه ندارید.

پسوند

پسوند حروفی است که بعد از “نقطه”می آید، مانند .com یا .edu.  پسوند دامنه  به شناسایی اطلاعات مهم در مورد یک سایت، مانند موقعیت جغرافیایی، هدف یا مالک آن کمک می کند.

سه نوع اصلی از پسوند ها  وجود دارد که صاحبان وب سایت می توانند از بین آنها انتخاب کنند:

  پسوندهای عمومی (gTLD): دامنه های کلاسیک .com، .net یا org که هر کسی می تواند استفاده کند. این همچنین می تواند شامل نام های دامنه خاص باشد.

 پسوند های حمایت‌شده (sTLD): این نام‌های دامنه به نهادهای خاصی مانند .gov برای سایت‌های دولتی یا .edu

برای مؤسسات آموزشی محدود می‌شوند.

  دامنه‌های سطح بالای کد کشور (ccTLD): اینها دامنه‌هایی هستند که مختص کشورها هستند، مانند .us برای ایالات متحده آمریکا یا .fr برای فرانسه.

  TLD های دیگر: این ها دامین هایی برای عملکردهای خاص مانند آزمایش، مانند .test یا .localhost هستند.

پسوند (دامنه های سطح بالا) بیشتری وجود دارد. می‌توانید یک پسوند غیرمعمول برای اصالت یا یک دامنه خاص برای صنعت مانند .io انتخاب کنید تا نشان دهد که یک شرکت فناوری هستید. با این حال، “دات کام” عمومی تمایل به بهبود اعتماد مشتری و سهولت استفاده دارد.

انتخاب شما می تواند بر سئوی وب سایت شما تأثیر بگذارد، زیرا موتورهای جستجو می توانند از آنها برای ارزیابی اعتبار دامنه یا پرچم گذاری سایت های اسپم احتمالی استفاده کنند. تغییر به یک دامنه جدید پس از راه‌اندازی سایت شما یک دردسر است، که شامل ۳۰۱ تغییر مسیر و کار زیاد است، بنابراین از همان ابتدا عاقلانه انتخاب کنید.

سازمان غیرانتفاعی ICANN (شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته) آدرس‌های IP، نام‌های دامنه ثبت‌شده و سرورهای ریشه را مدیریت می‌کند، بنابراین وب پایدار و قابل پیمایش می‌ماند.

 

دامنه چیست و چگونه کار می کند؟https://www.persisserver.com

نام دامنه

نام دامنه شناسه منحصر به فردی است که قبل از نقطه در نام دامین آمده است. این «Webflow» یا «Google» یا «Wikipedia» است که کاربران به خاطر می‌آورند و به آن می‌روند.

دامنه ها/زیر دامنه های سطح سوم

برخی از سایت ها از زیر دامین ها استفاده می کنند که به عنوان دامنه های سطح سوم نیز شناخته می شوند تا بین قسمت های یک سایت تفاوت قائل شوند. هنگام ساخت یک وب سایت، توسعه دهندگان می توانند برای ایجاد جدایی بیشتر بین بخش های سایت خود، مانند وبلاگ یا فروشگاه تجارت الکترونیک، از زیر دامنه ها استفاده کنند.

به عنوان مثال، developers.google.com سمت توسعه دهنده گوگل است. یک زیر دامنه می‌تواند ورژن های یک وب‌سایت مانند en.wikipedia.org برای سایت انگلیسی و es.wikipedia.org برای اسپانیایی را در خود جای دهد. کشورها ممکن است از زیر دامنه‌ها برای تعیین انواع سایت‌ها استفاده کنند، مانند co.uk برای سایت‌های تجاری در بریتانیا.

به جای استفاده از یک زیر دامین، می توانید وب سایت خود را با صفحات سازماندهی کنید و مسیری مانند Webflow در وبلاگ خود ایجاد کنید. این اطلاعات بعد از دامنه، بین اسلش های رو به جلو و قبل از نام صفحه خاص آمده است.

همانطور که می دانید، از نظر فنی، www یک زیر دامنه است که به این معنی است که یک وب سایت در “وب جهانی” است.

تفاوت بین دامنه و URL چیست؟

نام domain بخشی از URL است. این آدرس اصلی وب سایت است که سایت در آن زندگی می کند. هر URL حاوی یک نام دامنه است، اما مکان یاب منبع جهانی (URL) به یک صفحه خاص از یک وب سایت اشاره می کند و حاوی چندین بخش اطلاعات اضافی در مورد سایت است.

کاربران اینترنت ممکن است یک نام دامنه ساده را تایپ کنند، اما آدرسی که هنگام حرکت در وب سایت نشان داده می شود، طولانی تر از نام دامنه است. این URL است.

به عنوان مثال، دامنه Webflow:

webflow.com

https://webflow.com/blog/what-is-a-domain

در URL، https:// پروتکل انتقال است. در این مورد، به جای http، https است. این نشان می دهد که صفحه وب دارای یک گواهی SSL است که اطلاعاتی را که صفحه ارسال و دریافت می کند با رمزگذاری آن ایمن می کند.

سپس webflow.com می آید که نام دامنه واقعی است. این شامل یک دامنه سطح دوم، webflow، که نام خاصی است که اول است، و دامنه سطح بالا، که .com است، تشکیل شده است.

در نهایت، /blog و /what-is-a-domain را می بینید که مسیر و اسلاگ صفحه خاصی در آن دامنه ای است که کاربر از آن بازدید می کند.

چگونه یک دامنه برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟

تو درستش کن domain شما ممکن است نام شما یا نام کسب و کار شما باشد، یا ممکن است مجبور باشید یک نام دامنه اصلی برای وب سایت خود ایجاد کنید.

نام دامین شما باید با کسب و کار شما مرتبط باشد، چه نام آن یا کلمات مرتبط با رشته شما. باید ساده، کوتاه و به یاد ماندنی باشد. از اعداد، کاراکترها یا هر چیزی که به خاطر سپردن آن را گیج کننده یا سخت می کند اجتناب کنید.

چالش با نام دامنه این است که آنها باید منحصر به فرد باشند. از آنجایی که مدتی است اینترنت وجود دارد، بسیاری از نام‌های دامنه رایج قبلاً گرفته شده‌اند. شما همیشه می توانید صاحب دامنه را ردیابی کنید و سعی کنید آن را خریداری کنید، اما این می تواند چالش برانگیز و بالقوه گران باشد.

برای ایجاد یک نام دامنه اصلی، می‌توانید اطلاعات تعیین‌کننده بیشتری اضافه کنید، مانند استفاده از «mroestockphotos.com» زیرا «stockphotos.com» قبلاً گرفته شده است. از طرف دیگر، می‌توانید دامنه سطح بالای خود را تغییر دهید و در عوض سایت خود را به «stockphotos.net» یا «stockphotos.org» تبدیل کنید.

چگونه دامنه ثبت کنیم؟

شما می توانید دامین خود را از طریق پرسیس سرور  تهیه کتید. پرسیس سرور به عنوان واسطه ای برای ثبت دامنه ICANN (مسئولیت نام‌های دامنهٔ عمومی و کشوری را دارد) و مشتریان  عمل می کنن. برخی از ثبت کننده ها خدمات میزبانی وب را ارائه می دهند، برخی دیگر فقط نام دامنه را ثبت می کنند، یا ممکن است طیف وسیعی از خدمات را ارائه دهند.

همچنین ممکن است یک نام domain رایگان در سازنده وب سایت یا ارائه دهنده هاست خود داشته باشید. این برای وب سایتی که برای استفاده شخصی است به جای استفاده تجاری یا عمومی، به خوبی کار می کند. برای مثال، ممکن است سایت‌های قابل شبیه‌سازی را در Webflow مشاهده کنید که از webflow.io استفاده می‌کنند.

با این حال، ایجاد نام دامنه سفارشی، برای سایت خود حرفه ای تر به نظر می رسد. همچنین مزایای دیگری مانند توانایی کنترل تبلیغات در سایت شما، بهبود سئو و توانایی تغییر پلت فرم بدون از دست دادن آدرس شما را فراهم می کند.

به دنبال یک ثبت کننده دامنه باشید که دارای شیوه های امنیتی عالی مانند گواهینامه های SSL باشد تا سایت شما را ایمن نگه دارد. شما همچنین می‌خواهید یک ثبت‌کننده دامنه انتخاب کنید که استفاده از آن آسان باشد و نظرات خوبی در مورد خدمات مشتریان خود داشته باشد – به ویژه توانایی تماس با یک انسان واقعی. اگر با دامنه خود به مشکل برخوردید، این کمک بسیار ارزشمند خواهد بود.

قیمت ثبت دامین می تواند بسیار متفاوت باشد. نام دامنه های مورد تقاضا و دامنه های سطح بالا ممکن است گران تر باشند و ثبت کنندگان می توانند ساختارهای قیمت گذاری متفاوتی داشته باشند که همیشه با سطح خدماتی که ارائه

می دهند مطابقت ندارد.

یکی از مواردی که باید در رأس آن باشید تمدید ثبت نام دامین و اطلاعات whois است. گاهی اوقات ثبت نام اولیه مقرون به صرفه است، اما سال های بعدی به میزان قابل توجهی هزینه می شود. سایر ثبت کننده ها در مورد درخواست هزینه های متورم برای دامنه های منقضی شده اقدامات غارتگرانه دارند.

سعی کنید از ثبت کنندگان با این نوع شیوه های تجاری ناقص خودداری کنید. Webflow دامنه های سفارشی را از طریق Google Domains به طور خاص ارائه می دهد زیرا آنها این کار را انجام نمی دهند و اقدامات امنیتی عالی دارند.

نتیجه گیری:

در این مقاله شما را با دامنه چیست و چگونه کار می کند آشنا کردیم و  توضیح دادیم که دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده است. و هر یک را به اختصار شرح دادیم. برای تهیه دامنه و  همچنین هاست می توانید از طریق سایت پرسیس سروراقدام نمائید.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس 24 ساعته